Meseterápiás szakemberként és coachként a küldetésem: találj rá a saját erőforrásaidra, amelyek táltos paripaként repítenek a céljaid felé. Mindezt a mesék és a mítoszok segítségével. Önismereti kártyákat, letölthető kiadványokat és e-mail kurzusokat készítek a témában.
Emellett nagyon érdekel, hogyan lehet az iskolai oktatásból a legtöbbet kihozni, a gyerekek saját egyéniségére alapozva. Hobbim a képeslapkészítés, és rajongok az ír mitológiáért és zenéért.
Kérdések
Hogyan lettél középiskolás magyartanárból meseterápiás szakember és termékalkotó?
Az irodalom és a mesék gyerekkorom óta közel álltak hozzám, ezért is jelentkeztem később magyar szakra. Viszont a tananyagból nekem hiányzott valami. Amikor kezdetben még általános iskolásokat tanítottam, és a mesék témaköréhez értünk, meglepődtem, hogy a tankönyvben olyan feladatok szerepeltek a témával kapcsolatban, hogy „gyűjtsd ki a meseszámokat”, „írd le a mese vázlatát”, és még folytathatnám. Folyton az járt az eszemben, hogy a mese lényege és üzenete így teljesen elveszik. Szerettem volna, hogy a gyerekek megismerjék az irodalom lényegét, főleg azt, hogy ezek a szövegek róluk szólnak. Ehhez kerestem eszközöket, de nagyon sokáig tanácstalan voltam, merre is induljak. Ekkor olvastam egy induló képzésről, amelyen a Kincskereső Meseterápiás Módszert lehetett elsajátítani, és rögtön jelentkeztem. A képzés elvégzésével lettem meseterápiás szakember, majd ezután kezdtem termékeket is alkotni.
Hogyan segítik a mesék a gyerekek fejlődését?
A mesék az életről, az érzésekről és a lélekben lejátszódó folyamatokról szólnak, és a reális világ felé vezetnek, méghozzá képek, szimbólumok formájában, amit a gyerekek is „megértenek.” Nagyon lényeges tehát, hogy a tündérmesék nem szó szerint értendőek. Képi, szimbolikus formában fejezik ki a gyerekekben gomolygó érzéseket, indulatokat, pl. haragot, irigységet stb. Ezáltal a gyerekek könnyebben megszelídíthetik ezeket a sokszor ijesztő érzéseket. Sőt, az értékítéletük és világnézetük kialakulásában is fontos szerepe van a tündérmeséknek és a bennük található szimbólumoknak. Kiemelendő a lelki egészségmegőrző szerepe is, mert megküzdési módokat tanulhatnak belőlük, majd ez alapján kialakíthatják a sajátjukat
Milyen kihívásokon mentél át, amikor vállalkozásba kezdtél? Mit tanácsolnál azoknak, akik most kezdenének bele, sok év alkalmazotti lét után?
Először is, többen próbáltak lebeszélni róla, mondván, hogy ők nem jártak sikerrel, ezért azt tanácsolták, maradjak inkább alkalmazott. Ez visszatartott egy ideig. Másrészt, nekem fontos volt, hogy az indulásra meglegyen a „kezdőcsomag”: jól működő honlap, néhány induló termék, megfelelő ÁSZF stb. Ezek az előkészületek eltartottak egy darabig. Ugyanakkor volt már egy évek óta működő blogom és Facebook oldalam, hívtak különböző mesés rendezvényekre, baba-mama klubba, tehát annyira nem volt éles a váltás. Szerintem érdemes előtte hobbi szinten elindulni, például blogot írni a témáról, vagy akár önkéntes munkát végezni a területen belül.
Hogyan született meg a mesés beszélgetőkártyák ötlete?
Amikor önismeret foglalkozást tartottam, minden alkalommal egy körkérdéssel kezdtünk, például „Milyen jó dolgok történtek ma?” vagy mondjuk „Miben volt ma sikerélményed?” Így sok-sok megbeszélendő téma előkerült. Viszont például arra a kérdésre, hogy „Milyen jó tulajdonságokkal rendelkezel?” általában nem tudtak válaszolni a gyerekek, de a középiskolások sem. Ilyenkor mindig azt mondták, hogy azt könnyeben fel tudják sorolni, miben nem jók. Szerettem volna egy olyan terméket létrehozni, amely játékosan segít fejlődni az önismeretben, és ami által az erősségeikkel is tisztában lesznek. Ráadásul arra is jó, hogy a szülők este visszatekintsenek egy kicsit a napra a gyermekükkel, és ezáltal segít feldolgozni például a napi ovis vagy iskolai eseményeket, történéseket is.
Melyik az a terméked, ami a legközelebb áll a szívedhez és miért?
Nehéz választani, de talán az unikornisos beszélgetőkártya a kedvencem. Ez volt az első termékem, és azóta rengeteg pozitív visszajelzést kaptam, például van olyan kislány, aki a kártyákkal alszik. Amikor grafikát választottam hozzá, egyből megtetszett, és tudtam, hogy a gyerekek is szeretni fogják. Egyébként felnőttek is szokták használni. 😊
Coachként kiknek és miben tudsz leginkább segíteni?
Főként középiskolásokkal és felnőttekkel foglalkozom, de az utóbbi időben ez a szolgáltatásom egy kicsit hátérbe szorult. Leginkább azoknak tudok segíteni, akik úgy érzik, elhanyagolják az álmaikat, akik szeretnének tisztábban rálátni a céljaikra, vagy éppen ha valaki szívesen ránézne az aktuális helyzetére egy új szemszögből.
A konzultáción az erőforrások és a képességek feltárása, az álmok, célok pontos megfogalmazása és az odáig vezető út kidolgozása szokott a fókuszban lenni. A mesék és a különböző mesés eszközök által a résztvevők felszínre hozzák és tudatosítják saját erősségeiket, amelyek aztán legtöbbször táltos paripaként repítik őket a céljaik felé.
Mik azok a leggyakoribb problémák, elakadások, amivel megkeresnek téged konzultációra?
A leggyakrabban felmerülő téma az önbizalom, és az „Elég jó vagyok?” kérdése. Szinte kivétel nélkül elő szokott kerülni az is, hogy mit szólnak mások, tehát a környezettől kapott negatív visszajelzések, kritikák kezelése. Azt hiszem, ezek legtöbbünknél – az én életemben is – meghatározó témák. Amikor viszont sikerül a felszínre hozni az erősségeket, és tisztázni a saját célokat, onnantól kezdve általában már egyre kevesebbet nyom a latban a félelem a negatív kritikától.
Mi a személyes missziód?
Szeretném eljuttatni azt az üzenetet minél több emberhez, hogy amiként a mesehősök rátalálnak útjuk során saját erőforrásaikra és megtanulják használni azokat céljuk elérésére, úgy előttünk is ott van ez a lehetőség. A mesék irányt mutatnak, de elindulni és kiállni a próbákat mindenkinek saját magának kell.
Mit ad neked az Alapítónők tagság?
Egy támogató közösséget, ahol hasonló kérdések foglalkoztatnak minket. Jó, hogy van egy csoport, ahol a nők egymást segítik, és ahol ilyen érdekes dolgokkal foglalkoznak a tagok. Nekem erőforrást jelent.